UVT Teaching & learning brand
Program de dezvoltare inițială a instruirii reflexiv-colaborative 2024-2025
Programul de studii postuniversitar de formare și dezvoltare continuă UVT Teaching & Learning Brand: program de dezvoltare inițială a instruirii reflexiv-colaborative se adresează celor care sunt la început de drum în activitatea de predare în UVT și studenților doctoranzi din universitatea noastră. În conformitate cu Hotărârea Consiliului de Administrație UVT nr. 3/10.09.2019, „toți studenții doctoranzi înmatriculați la Universitatea de Vest din Timișoara care desfășoară activități didactice în cadrul UVT și toate cadrele didactice debutante în UVT, au obligația de a parcurge un modul de formare psihopedagogică (furnizat de Centrul de Dezvoltare Academică al UVT), în regim fără taxă”.
Organizarea acestui program de studii postuniversitare răspunde unei cereri reale a pieței formării inițiale pentru ocuparea funcțiilor didactice în învățământul superior din România. Conform Legii învățământului superior nr. 199 din iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, cap. XII, art. 102(14): Formarea inițială pentru ocuparea funcțiilor didactice în învățământul superior se realizează în instituțiile de învățământ superior prin programul universitar de formare psihopedagogică pentru învățământul superior de 30 de credite de studii transferabile ECTS/SECT. Drept urmare, Universitatea de Vest din Timișoara (UVT), în acord cu principiile viziunii educaționale propune prezentul program de dezvoltare și formare profesională continuă, promovând totodată Modelul de instruire reflexiv-colaborativ al învățării al UVT.
Scopul programului este acela de a asigura participanților o formare psihopedagogică în acord cu viziunea educațională a UVT dezvoltată în proiectul Teaching & Learning Brand UVT în vederea asigurării unui proces de învățământ universitar modern, centrat pe student și pe dezvoltarea competențelor de proiectare, implementare și evaluare a activităților didactice din mediul universitar.
Beneficiile participanților
- un pachet curricular (ex.: fișa disciplinei, mijloace didactice, planuri de activitate, instrumente de evaluare etc.) pentru abordarea reflexiv-colaborativă a unei discipline pe care o susțin în practica curentă;
- o mai bună înțelegere a celor mai recente teorii privind educația universitară și a dovezilor empirice prin care acestea sunt fundamentate;
- competențe superioare de proiectare, implementare și evaluare a unei educații universitare centrate pe student;
- apartenență la o comunitate de învățare în care debutantul în cariera universitară este sprijinit pentru dezvoltarea sa profesională.
Detalii despre program:
Disciplinele programului și lunile de implementare în cursul anului universitar 2024/2025:
- D1 Învățământul centrat pe student: roluri, valori, principii.
perioada de desfășurare: noiembrie – decembrie 2024
- D2 Metode și tehnici didactice de stimulare a interesului și învățării de profunzime
perioada de desfășurare: decembrie 2024 – februarie 2025
- D3 Design educațional în învățământul superior
perioada de desfășurare: februarie – martie 2025
- D4 Evaluare și feedback în învățământul superior
perioada de desfășurare: martie – iunie 2025
- D5 Echitate, diversitate și incluziune în mediul academic
perioada de desfășurare: mai – iulie 2025
- D6 Introducere în utilizarea inteligenței artificiale în educația universitară
perioada de desfășurare: iulie 2025
- D7 Învățare reflexiv-colaborativă: practică didactică, comunități de învățare și mentoring
perioada de desfășurare: va începe imediat după finalizarea D3 și se va desfășura până la finalizarea programului în lunile martie – iulie ale anului universitar
Activitățile didactice se vor desfășura în grupe paralele (dintre care cursanții aleg grupa potrivită propriului orar), fiecare grupă având o întâlnire/săptămână.
Obs. Cursanții au posibilitatea de a schimba grupa de la o disciplină la alta, în funcție de disponibilitatea propriului orar. În cazul în care vom avea mai mulți cursanți decât cei preconizați până acum, vom suplimenta grupele.
În tabelul de mai jos găsiți orarul pentru prima disciplină din cadrul programului:
*Notă: Orarul aferent disciplinelor D2, D3, D4, D5, D6 și D7 va fi realizat în conformitate cu structura prezentată anterior și în funcție de orarul de pe semestrele I și II al anului universitar 2024/2025. Disciplina 7. Învățare reflexiv – colaborativă: practică didactică, comunități de învățare și mentoring (Lect. univ. dr. Nicolae Hurduzeu) va începe imediat după finalizarea disciplinei 3 Design educațional în învățământul superior, și se va desfășura până la finalul programului (martie 2025 – iulie 2026).
Mod de desfășurare
La prima întâlnire din cadrul programului, cadrul didactic debutant/studentul doctorand alege o disciplină pe care o susține în activitatea didactică proprie curentă. În cadrul programului de formare, disciplina aleasă va fi numită disciplină referențial pentru fiecare cursant în parte. Toate aplicațiile pe care un cursant înscris în program le va face de-a lungul programului de formare se vor adresa disciplinei referențial aleasă. În cadrul acestui program, UVT teaching & learning brand este principalul reper în abordarea pedagogică a disciplinelor, procesul instructiv-educativ fiind bazat pe modelul reflexiv – colaborativ de design educațional și de instruire.
În cadrul acestui program, modelul reflexiv – colaborativ de instruire (dezvoltat în cadrul CDA – UVT) este modalitate de abordare pedagogică a disciplinelor, procesul instructiv – educativ fiind bazat pe reflecția individuală și în echipă a participanților pornind de la evaluarea propriului impact asupra grupului de studenți și de la valorificarea evidențelor empirice furnizate de literatura de specialitate referitoare la eficiența demersurilor didactice universitare.
Evaluarea pe parcurs este una de tip formativ, fiind bazată pe oferirea de feedback pentru îmbunătățirea calității produselor activității cadrului didactic universitar ce îndeplinește rolul de cursant în proiect.
Evaluarea participanților
Programul postuniversitar se finalizează cu un examen de absolvire, pentru certificarea competențelor și rezultatelor învățării asimilate de cursanți pe parcursul programului.
Evaluarea finală a unei discipline constă în prezentarea portofoliului de produse ale activității cursantului realizate de-a lungul disciplinei. Portofoliul final de absolvire a programului va conține elementele curriculare ale disciplinei reper aleasă de către cursant la înscrierea în program, elaborate în cadrul activităților tuturor disciplinelor programului.
Procedura de evaluare se va face pe bază de portofoliu, iar nota minimă de promovare va fi nota 7. Portofoliul va conține câte un document curricular asociat fiecărei discipline (6 documente curriculare). Fiecare document va primi o notă de la 1 la 10. Media finală reprezintă media aritmetică a notelor obținute pentru fiecare document curricular.
Pentru orice alte neclarități, ne puteți contacta la adresa cda@e-uvt.ro sau numărul de telefon 0256.592.721.
Persoane de contact:
Prof. univ. dr. habil. Marian D. Ilie (director program) – marian.ilie@e-uvt.ro
Velibor Mladenovici – velibor.mladenovici@e-uvt.ro
Daniela Voinescu – daniela.valache@e-uvt.ro
Iasmina Miruna Petcu- iasmina.petcu@e-uvt.ro
Perioada de înscriere la program: 29.10.2024 – 20.11.2024
Link către formularul de înscriere: https://forms.gle/hVKLLD1XooRXF3m26