Interviu cu VLAD CHERECHEȘ , director al Departamentului pentru Managementul Calității, UVT

 

Tot începând cu acest număr, BCDA va avea o rubrică adresată intervievării unei persoane dedicate abordării centrate pe student în educația universitară. Începem acest demers prin a-l intervieva pe proaspătul nostru coleg la Universitatea de Vest din Timișoara (UVT), Drd. Vlad Cherecheș, până mai ieri reprezentant la nivel național al studenților și actualmente director al Departamentului pentru Managementul Calității din UVT.

 

  1. OSUT, ANOSR, iar acum DMC. Ce te-a făcut să te întorci în UVT și să îți asumi această responsabilitate?

Universitatea de Vest din Timișoara e locul unde m-am dezvoltat cel mai mult, atât din punct de vedere personal, cât și profesional, și e instituția care mi-a intrat în suflet încă de la început, din primii ani de studenție. Pentru că există motive să te atașezi de această universitate: spiritul mișcării studențești de aici, deschiderea față de studenți și față de inovație, nonconformismul care caracterizează de multe ori activitatea acestei instituții, preocuparea constantă pentru reinventare și dezvoltare… Am investit foarte multă energie și pasiune aici în anii în care am activat în OSUT (Organizația Studenților din UVT) și m-am străduit permanent să contribui, prin activitatea mea, la dezvoltarea unei vieți studențești mai bune și mai de calitate, dar am și învățat extrem de multe și mi-am îmbogățit experiența de viață și profesională. Chiar dacă pentru o vreme am părăsit Timișoara și UVT, în perioada în care am locuit în București și am activat la nivel național ca președinte al Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și ca reprezentant al studenților în Consiliul Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), o parte din mine a rămas cu gândul aici și simțeam că la un moment dat s-ar putea să mă întorc. Iar atunci când Alma Mater te cheamă înapoi, nu se refuză, nu? 🙂 Mai ales că în perioada mea de pribegie prin capitală am avut ocazia să cunosc în detaliu și altă instituție de învățământ superior – Universitatea din București, unde am urmat un program de studii universitare de masterat și unde am avut ocazia să și reprezint studenții în Senatul universitar și în Comisia pentru Evaluarea și Asigurarea Calității pentru o scurtă perioadă de timp, astfel că am ajuns să apreciez și mai mult UVT. Plus că, prin activitatea mea de reprezentant al studenților la nivel național, din ANOSR, am luat contact cu majoritatea universităților din România și am putut foarte ușor să-mi dau seama că UVT se remarcă prin multe aspecte pozitive.

Astfel, după vreo 10 ani de activitate în domeniul politicilor educaționale (începând de când eram în liceu în Consiliul Elevilor și continuând cu mișcarea studențească), dintre care vreo 7 la nivel universitar, după aproape 6 ani de experiență în domeniul asigurării calității educației, dar toate din perspectiva de reprezentant al beneficiarilor direcți (elevi sau studenți), am considerat că poate fi o provocare importantă să îmi continui activitatea în aceste domenii, pe care am ajuns să le cunosc foarte bine și care au ajuns să mă pasioneze, dar dintr-o altă perspectivă, cea instituțională. Evident, este o responsabilitate mare pentru mine ca la vârsta de 25 de ani să ocup o poziție de o asemenea importanță într-una dintre cele mai bune universități ale României, dar sunt entuziasmat să-mi valorific experiența aici și să contribui la dezvoltarea acestei instituții, ținând cont de principiile în care am crezut și pe care le-am promovat și în mișcarea studențească. Sper să reușesc ca prin activitatea mea să am un impact semnificativ în activitatea universității.

 

  1. Care crezi că sunt punctele forte ale universității noastre și ce crezi că putem îmbunătăți?

Hmmm… UVT are multe atuuri… Aș începe, evident, cu spiritul mișcării studențești de aici, poate cel mai frumos și dezvoltat din întreg peisajul universitar românesc. Deschiderea față de studenți și buna colaborare dintre conducerea universității și aceștia nu poate să ducă decât la dezvoltarea unui mediu de studiu foarte sănătos. Apoi putem menționa ambiția conducerii de a face din UVT o instituție unică în România, care se transferă în spiritul întregii comunități universitare. Viziunea deschisă și progresistă a managementului se reflectă în activitățile de zi cu zi ale universității și cu siguranță se răsfrânge și asupra calității actului educațional. Faptul că tot mai mulți tineri sunt promovați în poziții cheie din universitate aduce un mare plus ritmului și direcției de dezvoltare a instituției.

Evident, multe aspecte pot și trebuie să fie îmbunătățite și în activitatea UVT. Suntem departe de a fi o instituție perfectă. Chiar dacă la multe capitole stăm mai bine decât majoritatea universităților din România, întotdeauna există loc și de mai bine, și mă bucur să văd preocupări constante în acest sens în multe direcții. De la eficientizarea unor procese manageriale și administrative și până la îmbunătățiri de infrastructură, sunt multe lucruri ce pot fi făcute. Strict pe domeniul meu de activitate, mi-ar plăcea să dezvoltăm o cultură a calității în toate procesele de activitate din universitate, să îmbunătățim procesele de evaluare a studenților astfel încât să se bazeze efectiv pe evaluarea dobândirii rezultatelor învățării, să construim programele de studii bazându-ne pe aceste rezultate ale învățării, să implementăm un proces de învățământ cu adevărat centrat pe student, în care aceștia să fie conștienți și responsabili de propriul lor proces de învățare, să colectăm mai eficient feedback de la studenți, absolvenți și angajatori cu privire la programele de studii derulate de UVT și să implementăm în mod real acest feedback în activitățile viitoare ale universității.

 

  1. Ce exemple de bune practici aduci cu tine din universitățile pe care le-ai vizitat? Ce te-a impresionat și crezi că am putea adopta cu succes?

Am multe idei în minte, unele care țin strict de activitatea departamentului de care sunt responsabil, altele care au legătură și cu alte procese din universitate, unele dintre acestea inspirate din ce se întâmplă și prin alte părți. Evident, fiecare idee trebuie adaptată specificului și contextului UVT. Mi-ar plăcea să avem procese de colectare a opiniilor studenților, absolvenților și angajatorilor periodice și eficiente, să dezvoltăm o cultură a comunicării între universitate și acești actori esențiali pentru funcționarea procesului de învățământ. Mi-ar plăcea să dezvoltăm activitatea de consiliere și orientarea în carieră a studenților mult mai mult, pentru a oferi un sprijin real acestora în proiectarea viitorului lor. Mi-ar plăcea și să dezvoltăm mai mult spiritul de apartenență la comunitatea UVT pe care îl au studenții, să ne asigurăm că aceștia sunt cu adevărat mândri că fac parte din familia UVT. Pentru toate acestea e nevoie de acțiuni constante ale mai multor departamente din universitate, dar sunt convins că există deschiderea și dorința necesară din partea tuturor colegilor pentru a ajunge acolo unde ne propunem.

 

  1. Care sunt planurile tale concrete în departamentul pe care îl conduci?

Îmi doresc ca evaluarea cadrelor didactice de către studenți să aibă un impact real în îmbunătățirea procesului educațional, îmi doresc să dezvoltăm acele instrumente de colectare a feedbackului de la studenți, absolvenți și angajatori, de care vorbeam și mai devreme, și apoi să utilizăm informațiile pe care le colectăm pentru a ne îmbunătăți activitatea diverselor procese din universitate, pentru că sunt convins că vom primi perspective foarte relevante, îmi doresc să eficientizăm activitatea comisiilor pentru managementul calității din fiecare facultate… Și idei ar mai fi multe, doar timp să fie pentru a fi toate implementate :). Desigur, mă bazez foarte mult pe deschiderea pentru colaborare a colegilor din facultăți ce au responsabilități în domeniul asigurării calității.

 

  1. Cum vezi UVT peste 5 ani?

Sper ca în 5 ani UVT să diferențieze foarte clar de toate celelalte universități din România prin calitatea educației pe care o oferă, prin deschiderea și capacitatea de inovare de care dă dovadă, prin relația constructivă și productivă dintre studenți și cadre didactice și să fie un exemplu de bună practică pentru toate universitățile din România, dar și unul vizibil la nivel internațional. Sper ca fiecare student și absolvent să aibă o sumedenie de motive pentru care să spună că e mândru că face parte din marea familie UVT.

 

Distribuie