Contexte în care funcționează PBL

Conceptul  PBL a fost inovat de Barrows și Tamblyn în școala medicală din Universitatea McMaster, Hamilton, în anii 1960. Acest concept a apărut ca răspuns la educația medicală tradițională care a fost pusă sub semnul întrebării din perspectiva eficacității și a relevanței în practica medicală (Barrows, 1996). Curricula PBL au fost dezvoltate cu scopul de a stimula învățarea în rândul studenților, ajutându-i pe aceștia să vadă relevanța și aplicabilitatea cunoștințelor în rolurile lor viitoare. Această formă de predare centrată pe student a fost preluată mai apoi de alte instituții și adaptată atât pentru ciclul universitar, cât și pentru liceu și gimnaziu, iar mai recent și pentru abordarea online a educației (Barrows, 1996). Mai mult, acest model nu s-a oprit numai la domeniul medical, ci s-a extins în mai multe arii precum științe, matematică, drept, educație, economie, afaceri, studii sociale și inginerie (Gasser, 2011, apud Barrows, 1996). Woods, în anul 1994, a dezvoltat PBL-ul în inginerie la Universitatea McMaster aproape pe o perioadă la fel de îndelungată ca și implementarea în domeniul medical, iar Stinson a dezvoltat un program MBA bazat total pe programa PBL. Tot el a introdus acest concept în curricula ultimului an universitar în domeniul afacerilor la Universitatea Ohio, iar Gijselaers, în 1995, a dezvoltat la Maastricht curricula PBL în domeniul afacerilor (Barrows,1996).

În rândurile următoare, ne vom opri asupra universităților care folosesc curricula PBL în momentul de față, ca apoi să insistăm asupra abordării Universității din Maastricht, universitatea cu care am colaborat în proiectul Sistem integrat de perfecționare psihopedagogică continuă pentru cadrele didactice universitare în Universitatea de Vest din Timișoara.

Această universitate daneză a fost fondată în 1974, este formată din 3 campusuri în Aalborg, Esbjeg și Copenhaga și oferă atât studii de licență, cât și de master, și doctorat. Domeniile pe care le acoperă sunt variate: științele socio-umane, tehnologia informației, design, inginerie, științe exacte și medicină. Curricula universității sunt  bazate pe PBL. Se vorbește chiar de Aalborg PBL Model, un model recunoscut și valorizat la nivel internațional.

 

Universitatea a fost fondată în anul 1972 ca Institut Național de Învățământ Superior, primind titlul de universitate în anul 1989. Situată în Dublin, Irlanda, universitatea acoperă prin facultățile sale următoarele domenii: economic, educație și științe ale sănătății, științe și inginerie, arte, științe umaniste și științe sociale. Abordarea procesului de formare în această universitate este centrată pe un model educațional bazat pe PBL.

Fondată în anul 1909, aceasta este a 5-a universitate ca vechime din Australia. Situată în Brisbane, Queensland, oferă studii de licență, master și studii doctorale printr-un colegiu și șase facultăți. Universitatea se distinge prin folosirea PBL-ului pentru întreg programul educațional oferit.

Universitatea a fost fondată în anul  2002 și prezintă primul sistem educațional din Singapore care folosește PBL pentru toate programele de diplomă. Instituția este formată din 7 școli: școala de management și comunicare, școala de științe aplicate, școala de inginerie, școala de sport, sănătate și timp liber, școala de ospitalitate, școala de implementare și aplicare a sistemelor informatice și școala de tehnologie și artă. Toate programele de formare sunt livrate prin utilizarea abordării PBL.

 

Universitatea se află în orașul cu același nume, în Olanda. Fondată în 1976, este a-II-a cea mai tânără universitate olandeză și include un număr de șapte facultăți: Medicină, Psihologie și Neuroștiințe, Afaceri și Economie, Drept, Arte și Științe sociale, și Științe umaniste. În anul 2017, a fost clasată pe locul 103 în topul Academic Ranking of World Universities și este recunoscută ca unul dintre cele mai prestigioase centre academice și de cercetare din Europa. Filosofia predării la nivelul universității se bazează pe învestirea studentului în rolul de principal responsabil în ceea ce privește propria educație. Conform propriilor lor statistici, aproximativ 51% din studenții universității sunt străini, contabilizând mai mult de 100 de naționalități. Universitatea din Maastricht este foarte cunoscută atât la nivel național, cât și internațional pentru utilizarea modelului PBL în toate programele pe care le oferă.

La Maastricht, forma de PBL diferă în funcție de programul de studiu. Grupurile de instruire pot fi mai mici sau puțin mai mari, iar unele programe utilizează învățarea bazată pe proiecte sau bazată pe cercetare. Cursurile sunt organizate în blocuri/module de (în mod normal) opt săptămâni, iar fiecare curs sau bloc se încheie cu o evaluare. În fiecare săptămână, studenții participă la două tutoriale, iar pe lângă acestea au cursuri, sesiuni de practică sau workshopuri care vizează dezvoltarea competențelor transversale (ex. gândire critică, lucru în echipă, tehnici de învățare etc.). Sub orice formă este prezentat, conținutul va fi întotdeauna orientat spre studiile de caz care fac obiectul tutorialelor.

BIBLIOGRAFIE

Barrows, H. S. (1996). Problem-based learning in medicine and beyond: A brief overview. New directions for teaching and learning1996(68), 3-12.

RESURSE ELECTRONICE

https://www.maastrichtuniversity.nl/

http://www.en.aau.dk/

https://www.ul.ie/

http://www.uq.edu.au/

https://www.rp.edu.sg/

 

Distribuie